Fizjoterapia jako jedna z form walki z bólem

Kobieta w ciąży lub w czasie miesiączki może być związana z fizjoterapią w dwojaki sposób. Z jednej strony chodzi o poddawanie się tego typu zabiegom, z drugiej natomiast o wykonywanie ich u innych osób. W artykule zostanie rozpatrzona tylko pierwsza z tych sytuacji i podjęta próba wykazania, jaki wpływ na organizm kobiety w tych szczególnych okresach wywiera fizjoterapia.

Fizjoterapia a ciąża

Ciało kobiety w czasie ciąży bardzo się zmienia, co niejednokrotnie jest powodem odczuwania wielu dolegliwości bólowych. Działanie fizjoterapii jest zarówno doraźne, jak i długofalowe, ponieważ nie tylko zmniejsza ból, ale także przygotowuje organizm kobiety do porodu. Celem fizjoterapii jest poza tym zapewnienie kobiecie, jak najszybszego powrotu do sprawności psycho-fizycznej po rozwiązaniu.

Dzięki fizjoterapii istnieje możliwość wspomagania funkcjonowania układu mięśniowego, oddechowego i krążeniowego. Niebagatelne znaczenie będą miały porady fizjoterapeutów dotyczące ułożenia podczas snu, a wykonywanie zalecanych przez nich ćwiczeń zwiększy zakres ruchu i przyczyni się do skorygowania dysbalansu mięśniowego.

Fizjoterapia a miesiączka

Powodem bolesnych miesiączek są przyczyny pierwotne kurczowe, pierwotne zastoinowe oraz wtórne. Bóle menstruacyjne będące wynikiem wad postawy można minimalizować za pomocą fizjoterapii. Dzięki specjalistycznym ćwiczeniom gimnastycznym istnieje możliwość przywrócenia prawidłowego napięcia mięśni dna miednicy oraz poprawienia ogólnej sprawności i postawy ciała.

Powyższe cele można osiągnąć poprzez elektrostymulację (doodbytniczą, dopochwową), prądy TENS, laser biostymulacyjny, Kinesiology Taping oraz sonofeedback i terapię manualną.

Na podstawie przytoczonych spostrzeżeń można wysnuć wniosek, że fizjoterapia – niezależnie od tego, czy jest prowadzona w czasie miesiączki czy ciąży – wspiera organizm kobiety, a co więcej, jest w stanie przynieść ulgę w odczuwaniu różnych dolegliwości. Jej zakres działania charakteryzuje się dużą wszechstronnością i skutecznością.

Źródła: